Regularne spożywanie śniadań wpływa na ryzyko chorób serca i naczyń

Śniadania nie warto pomijać, jedząc je codziennie, w prosty sposób zmniejszamy ryzyko śmierci z powodu chorób serca i naczyń!


Modyfikacja stylu życia (w tym zmiany dietetyczne) bardzo istotnie wpływa na ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Niektóre badania pokazują nawet, że poprawa nawyków zdrowotnych może być istotniejsza niż leczenie farmakologiczne. Jednak zalecenia dotyczące modyfikacji stylu życia często są dla nas bardzo trudne do wprowadzenia w życie, zwłaszcza gdy ich dotychczasowe nawyki utrwalały się przez długie lata. Czasem niewielka zmiana stylu życia w istotny sposób może poprawić rokowanie. Jednym z takich, prostych nawyków jest jedzenie śniadania.


W badaniu wśród 6550 uczestników 5,1% nigdy nie spożywało śniadania, 10,9% rzadko spożywało śniadanie, 25,0% spożywało śniadanie co kilka dni, a 59,0% spożywało śniadanie każdego dnia. W czasie kilkunastoletniej obserwacji nastąpiło 2318 zgonów, w tym 619 zgonów z powodu chorób układu krążenia. Obserwowane zależności skorygowano o wiek, płeć, pochodzenie etniczne, status społeczno-ekonomiczny, inne czynniki dietetyczne, styl życia, wskaźnik masy ciała i czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego.

Wykazano, że uczestnicy, którzy nigdy nie spożywali śniadania w porównaniu z osobami spożywającymi śniadanie codziennie, miały o 87% wyższe ryzyko śmiertelności z przyczyn sercowo-naczyniowych i o 19% wyższe ryzyko śmiertelności z jakiejkolwiek przyczyny.


Podsumowując, w badaniu w którym ponad 6500 tyś. uczestników obserwowano od 17 do 23 lat wykazano, że pomijanie śniadania wiąże się ze znacznie zwiększonym ryzykiem zgonu z powodu chorób układu krążenia.


Na podstawie: Rong S, Snetselaar LG, Xu G, Sun Y, Liu B, Wallace RB, Bao W. Association of Skipping Breakfast With Cardiovascular and All-Cause Mortality. J Am Coll Cardiol. 2019;73(16):2025-2032